Science and Technology Policies and the Latitude Principle

Fabio S. Erber, José Tavares de Araújo Júnior, An Application of the Brazilian Case. Araújo Júnior, J. Tavares and ERBER, F. In UNESCO. Meeting of experts on social assessment of Technologies in a number of developing countries. Nairobi, Kenya, November 1985

This paper attempts to contribute to the selection of appropriate criteria to be applied to the development of science and technology in developing countries, by exploring the implications of the “principle of latitude for poor performance”, originally proposed by Albert Hirschman in the classical book “The Strategy of Economic Development” (Hirschman, 1961). The central idea of the principle is that the formation of efficient industrial structures in developing countries requires the establishment of certain branches of production where the operational rules are submitted to a narrow latitude (or tolerance) of poor performance. The next section develops the main ideas underlying the principle more fully and argues that the principle may be used as a guide for the technology policy of developing countries, a use which the literature has generally overlooked. The third section will look at the Brazilian science and technology policies. The first part of the section describes briefly the institutional development and the priorities of the Brazilian science and technology system, while the second part examines in more detail the policies adopted for the electronics industry, a sector where the latitude principle clearly applies, and which has been one of the priorities of Brazilian Government. Finally, the fourth section analyses the Brazilian case in light of the latitude principle, showing that such a principle helps to understand some of the institutional problems faced by science and technology policies when they try to use the experience of other policy area problems which are not exclusive to Brazil. The section and the paper conclude by relating the conditions for a policy based on the latitude principle, discussed in the second section, to the case of the Brazilian reserved market policy for the electronic data equipment industry. Similar conditions may exist in other developing countries, perhaps in different industries eligible according to the latitude principle, for which the Brazilian experience in electronics may be useful. As the text argues, the latitude principle is an important analytical tool for developing institutional structures, policy procedures and specific sectoral policies, which may be useful for many developing countries.

Este artigo procura contribuir para a seleção de critérios apropriados a serem aplicados ao desenvolvimento da ciência e da tecnologia nos países em desenvolvimento, explorando as implicações do “princípio da latitude para o mau desempenho”, originalmente proposto por Albert Hirschman no livro clássico “A estratégia do desenvolvimento econômico” (Hirschman, 1961).

A ideia central do princípio é que a formação de estruturas industriais eficientes em países em desenvolvimento requer o estabelecimento de certos ramos de produção, onde as regras operacionais são submetidas a uma latitude (ou tolerância) estreita de desempenho fraco. A próxima seção desenvolve as principais ideias subjacentes ao princípio mais plenamente e argumenta que o princípio pode ser usado como um guia para a política tecnológica de um país em desenvolvimento, um uso que a literatura tem geral negligenciado.

A terceira seção examinará as políticas brasileiras de ciência e tecnologia. A primeira parte da seção descreve brevemente o desenvolvimento institucional e as prioridades do sistema brasileiro de ciência e tecnologia, enquanto a segunda parte examina em mais detalhes as políticas adotadas para a indústria eletrônica, um setor onde o princípio da latitude se aplica claramente e que tem sido uma das prioridades do governo brasileiro.

Por fim, a quarta seção analisa o caso brasileiro à luz do princípio da latitude, mostrando que tal princípio ajuda a entender alguns dos problemas institucionais enfrentados pelas políticas de ciência e tecnologia, quando tentam utilizar a experiência de outras áreas políticas problema, que não são exclusivos para o Brasil. A seção e o artigo concluem relacionando as condições para uma política baseada no princípio da latitude, discutida na segunda seção, ao caso da política brasileira de mercado reservado para a indústria de equipamentos de dados eletrônicos. Condições similares podem existir em outros países em desenvolvimento, talvez em diferentes setores elegíveis de acordo com o princípio da latitude, para o qual a experiência brasileira em eletrônica pode ser útil. Como o texto argumenta, o princípio da latitude é uma ferramenta analítica importante para o desenvolvimento de estruturas institucionais, procedimentos políticos e políticas setoriais específicas, que podem ser úteis para muitos países em desenvolvimento.

 

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